About

This is a small world where I put together my ideas into a thought. A thought then written down by the 'sword' of my hands. I'm a believer of God. Hereafter, be my witness, just what have I done, within this blog.

"God, give me the strength to write".

Monday, March 12, 2012

Emosi Di Malam Hari

Kadang-kadang kita rasa susah sangat nak menangisi kelemahan diri dan dosa yang dilakukan saban hari. Kadang-kadang sehingga kita bersangka itu kerana kerasnya hati kita.

Psikologinya, musik membantu manusia menghayati sesuatu dengan lebih baik. Justeru saya cadangkan anda pasangkan lagu-lagu belakang (baca : background music) yang mana dapat membantu anda menghayati apa yang dilalui anda hari ini sekaligus memohon ampun pada Allah akan kesalahan tersebut.

Ini senarai lagu saya, yang saya gunakan untuk membantu saya bermuhasabah diri.






Dalam berulang-ulang kali saya mainkan lagu tersebut, saya sebut dalam hati 'lirik-lirik' yang mengiringi music background. Sehinggalah saya rasa saya benar-benar berada di hadapan Allah, memohon ampun dan maaf atas kekhilafan diri dan apa yang saya perbuat saban hari. Justeru, saya rasakan muhasabah saya lebih efektif dan bermanfaat.

Anda pun perlu sertakan 'lirik' anda agar anda dapat merasakan indahnya bermuhasabah sekaligus menyucikan hati ini. Lebih baik lagi, kalau anda dapat mengungkapkan "Andai aku ini mati selepas ini wahai Allah..". Sebab kata Imam Ghazali, antara perkara yang melembutkan hati adalah dengan mengingati mati.

P/s : Saya bukan orang yang boleh duduk bertapa dalam gua hendak bermuhasabah diri dan berkhulwah dengan Allah ini. Silap hari bulan, tersesat pun boleh. Jadi ini cara saya dalam bermuhasabah. Cubalah, anda pasti sukakannya. Dunia hari ini makin moden, guna dan salurkan ia kearah kebaikan, moga Allah kira sebagai amal ibadah kita InsyaAllah.

0 comments:

Post a Comment